søndag 7. desember 2008

Ei lita utfordring.

Desse korte viterdagane i desember byd på lite lys og snøfattig som det er på desse trakter kan det ofte bli mange grå dagar etter kvarandre. Sjølv om skyene kviler over Bokn er det kanskje ei lys stripe langt mot sør der sola må forbi før ho igjen gøymer sitt "blide åsyn". Dette er vakre stunder det er kjekt å få med seg, både der og då og å fanga med kameralinsa. Desse bilda tok eg torsdagsmorgon i halvnitida.
Eg har fått ei lita utfordring frå Randi-hverdagsprat, Gårdslivblogg og Bondekone sin hverdag.
Reglane:
1 Du må lenke til den bloggen som tagga deg.
2 Lag ei liste med seks (u)interessante ting om deg sjølv.
3.Tagg fem andre bloggar, la dei vite det ved å kommentere på deira blogg.
6 (u)interessante ting om Marie:
1 Eg har kjent mannen min heile livet. Då eg var fire år stengte han og broren meg, søstera mi og søstera deira inne i eit lite kyllinghus. Det varte berre ei lita stund før dei sleppte oss ut, men det var ei nifs oppleving som sette spor.
2 Mi aller beste venninne har vore mi aller beste venninne i heile mitt liv.
3 Eg har berre vore utanfor Noregs grenser ein einaste gong.
4 Eg har sydd eit "hav" med dukar, løperar, bilde, puter og strikka dokkeklede og nissar gjennom åra som eg har gitt til basarar i Sjømannskyrkeforeningen eg er med i.
5 Eg var veldig blyg og sjenert som lita jente.
6 Eg likar ikkje vintermørke, men heldigvis går desse månadane fort. Eg prøver å kome meg ut ein tur i dagslys så sant eg kan. Heldigvis er eg mykje ute når eg jobbar i barnehage.
Eg gjev utfordringa vidare til dei som har lyst :)
Eg vil avslutte dette innlegget med Vinterbarn av Kari Bremnes. Her det mykje eg kjenner meg igjen i.
~Æ står og ser etter lys, æ står i vinduet om morran. Æ huske mora mi stod også sånn, ho sa ho syns desember va så tung. Æ syns desember va lett, æ syns desember va ei lampe. Æ gjekk i skjæret fra ein gylden skjerm og gledde meg urimelig te jul.~
~Desemberbarn æ leite etter dæ, e du tatt av våren som de andre? Skal du ikkje juble når det sner? Skal æ ikkje rope på deg mer?~
~Det står ei stjerne i nord, det kan umulig vær den samme som den vi hadde over huset da æ gledde mæ urimelig til jul.~
~Desemberbarn æ leite etter dæ, e du tatt av våren som de andre? Skal du ikkje juble når det sner? Skal æ ikkje rope på deg mer?~
Må kanskje føye til til slutt at eg går ikkje rundt og sturar no i desember. Eg strekker meg mot lyset så godt eg kan og kosar meg, men eg elskar lange lyse kveldar.
Framleis GOD ADVENTSTID!

22 kommentarer:

Hulda sa...

Fint innlegg, og så koselig at du hadde Kari Bremnes tekst med. Hun er utrolig flink å skrive og lage melodier. Og er jo fra nesten samme sted som meg. :)

Anne-Berit sa...

Vi er visst like du og jeg når det gjelder vintermørket,er ikke noe for meg heller,men man må gjøre det beste ut av det,her går det mye stearinlys,må ha litt kos i mørketia.Gøy å lære litt mer om deg fra disse svarene på utfordringen.Ha en fin kveld,klem fra meg!

Hilsen Bodil F.T. sa...

Det var flott å lese litt om deg. du virker til å være ei stabil og solid dame på alle måter.

Koselige himmelbilder du har også, men som du sier: vi gler oss til lysere tider!!

Petunia sa...

Alltid kjekt å lese om personen bak bloggen og lære dem å kjenne:)
Klem fra meg

Berit T sa...

Nydelige bilder og dikt/sang!

Har et hjerte til deg om du vil ha det!

Turid sa...

Nydelig vinter himmel fra deg Marie!
Synes og om teksten til Kari Bremnes, den er så ekte og malerisk.
Som du ,så e æ også gla i lange lyse kvelder og netter, men æ like sååå godt å gå på ski, imidnatt sol er det jo ekstra flott , selvfølgelig , men det er ikke ofte at en får oppleve det.
Synes at alle årstider har sin sjarm , elsker årstidenes skiftninger, i lys ,vær og vind.
Bruker å si at vi har det beste foran oss nå !!
Ei flott advents uke til deg!

Brit. (lille meg) sa...

Så artig å lese om deg. En blir liksom litt bedre kjent med sine bloggvenner på den måten.
Men akk, jeg er ikke så glad i å få slike selv. Noen ganger tar jeg dem, andre ganger takker jeg nei.
Nydelige himmelbilder du har å vise oss i dag!
Jeg liker heller ikke vintermørket.
Kan ikke si at jeg blir deprimert, men det er så tungt.
Ønsker deg ei flott uke!

Anonym sa...

fint å se du tok utfordringen
er så fint å lese litt om personene bak bloggen også
er så fint å se på bildene dine

eie sa...

Hei igjen:Så fint og få høre litt om de man blogger med, man blir liksom litt bedre kjent.Jeg tror du er en dame med begge føtter på jorda.Du har jobbet litt for misjonen du også forstår jeg.
Jeg synes det er fint og høre.
Kjempefine himmelbilder.
TRives du i barnehaven?Kjempetrivelig og jobbe med barn synes jeg.Så vil jeg ønske deg en fortsatt god uke.Klem fra meg...

FO - 2 sa...

Og med alt dette som er deg, så er du som sagt UNIK! :)
God klem fra meg til ett vakkert menneske! :)))

FO - 2 sa...

Hei igjen kjære venn.
Du hadde kommentert hos meg mens jeg var hos deg. ;)
Takk for trøstende ord.
Jeg er enig med deg i at det er innholdet i julen og hva man gjør det til som teller.
Og jeg forstår godt at du har spesielle minner fra julen du fortalte om.
Det er slik ting man husker ekstra godt. Stemningen og hele atmosfæren.
Jeg synest at det er dumt å bli sykemeldt.... Men, rektor ringte i dag. Så, jeg vet at de støtter meg og tenker på meg på skolen.
Og i morgen får jeg jo sett alle sammen. På juleavslutningen.
Jeg opererte det andre kneet for samme skade for mange år siden.
Og jeg må innrømme at dette var ikke noe kjekt nei.....
Smertene letter når jeg tar smertestillende. Men, pga. av at senene er skadet, så har jeg ikke kraft i foten. Og den ser ikke ut.... Opphovnet og fæl.
Skal på første kontroll på fredag. Siden blir det fysio og enda flere kontroller igjen på Haukeland.
Er egentlig ganske lei meg ja....
Har jo slitasje også, så jeg håper ikke at det forverres....
Men, det går nok bra til slutt! :)
Takk igjen for omsorgen og støtten Marie.
Hvordan går det med deg i adventstiden da?
Jobber du like mye?
Ønsker deg en fortsatt fin førjulstid.
Enda en god klem fra meg til deg.

lavendel mio sa...

Nydelige bilder du har tatt.Artigt å få vite mer om deg.Ha en fin uke,klem:)

eie sa...

Har noe til deg på bloggen min.

Randi sa...

Så fine bilder Marie!! sånn blåtone som jeg liker veldig godt.

Jeg opplevde også å bli innestengt på ett utedo da jeg var liten jente...og det har ført med seg klaustrofobi og pannikangst når jeg er i heis eller på do på fremmede plasser.
Så fint å lese resten om deg, føler jeg blir en bit bedre kjent med deg.


Vi gleder oss også til å samle stor familien til jul. Hit kommer 3 voksne barn og en samboer, pluss min mor, 2 hunder, utenom vår Shila. Så da blir vi 8 stykker til bords, pluss 3 hunder..og 2 katter...er litt spent på hvordan det skal gå...men der det er hjerterom er det husrom. Gleder meg masse.

Go adventsklem til deg

GundaM sa...

Å så fin ei avslutning Marie ;0) Også jeg strekker meg mot lyset i disse mørke dager!

Bloggen min gikk jo full, igjen og ejg mista litt gnisten. Men jeg slutter no aldri nei. Se bare på Ida;0) Kanskje jeg burde skifte til ny adresse og skille de to bloggene. Dessuten viser det seg at de fleste her i bygda er innom og kikker og det gjør meg litt...tja, veit ikke heelt.

Go klem til deg ;0)

eba sa...

Flotte bilde, og koselege interessante ting om deg, slett ikkje uinteressant! Tenk at du har kjent mannen din heile livet! Du visste vel det meste om han da du gifta deg, da... :)

Anne-Berit sa...

Hei Marie,jeg har noe til deg på bloggen min,bare kom å hent den!

Anne sa...

Jasså, du bader og dusjer med en doktor :-)))) skjønte da du hadde dine svin på skogen du også Marie!!
Bra det enderlig kom fram.

Morsom innlegg da, og det var arti lesning synes jeg, bortsett fra hønsehuset da...

This Is My Blog - fishing guy sa...

Marie: What neat skies and the plant is a welcome sight to capture.

Anonym sa...

Artig å lese her i dag - liker godt sånne utfordringer, jeg - så blir vi enda bedre kjent:) Og nydelige bilder - det er noe med lyset på denne tiden av året, rett og slett bedårende vakkert. Ha ei fin uke videre min venn:) Klememr**

Fivrel sa...

Så triveleg det høyrdest ut på løe-nisse-adventsbesøk med barnehagen! Eg trur born både har veldig glede og godt av å vere mykje i lag med dyr, lære seg omsorg og ansvar og kor stor glede ein kan ha saman med ein liten luring av ein hund, kalv eller ei høne. Har de kanskje dyr i barnehagen au? Kjenner til nokre som har det.

Elles er det spesielt dette landet vårt ja, og kor ulikt klima det er frå her til der. Me bur i ein austlandsdal, nordvest om Lillehammer, og her er det VINTERLEG. Eg likar det godt, sjølv om 25 minus vert VEL kaldt. Men fordi her er så tørr luft er minusgradene mindre kalde enn dei høyrest ut.

Det var artig å lese "ting-og-tang-om-deg" au! :-) Ha ein fin kveld :-)

em sa...

dramatic and beautiful skies!