torsdag 10. september 2009

Fotokurs.

Tysdag kveld var eg på fotokurs i Canon-regi. Kurset var eit gratistilbod til dei som har kjøpt Canon kamera. Det var ei kort og grei innføring i det elementære ved manuell fotografering. Eg var ute og testa i dag, men må nok øve ei stund, det var ikkje mange bilde som var brukande.
Noko av det eg synest er mest moro med fotografering og redigering er komposisjonen av bildet. Spanande å sjå koleis bilde med same motiv kan gje ulike utrykk alt etter korleis bilda blir presentert. Øve, øve jamt og trutt og tappert det er tingen... :)

23 kommentarer:

lavendel mio sa...

Nydelige bilder!!
Dette kurset kunne jeg tenkt meg gitt...får aldri nok lærdom i å bruke kameraet. Kanskje det hadde vert lurt å lest bruksandvisningen grundig først...:)
Stilige bilder av båten og kyrne i ditt forige innlegg:)

Ha en nydelig helg,klem:)

Brit. (lille meg) sa...

Her var alle bildene ikke bare brukbare, men kjempeflotte!
Du er flink, Marie! Og du har hatt mer nytte av ditt fotokurs enn det jeg var med på i vår, det var bortkastet.
Ha en fin fredag!:-)

Laila -Karin sa...

Hei Marie
Nå er pakken godt og forsvarlig pakket,jeg får sendt den i morgen,
Flotte de bildene dine.
Fotokurs er sikkert ikke så dumt.
Synes jeg hadde bedre sving på dette før da det var vanlig film ,
fremkaling på badet og mørkerom på kjøkkenet
Klem

Birgitta sa...

Hej! Vad roligt att du varit och hälsat på min blogg. Och att vi är så lika i mångt och mycket.
Det måste varit intressant med fotokurs. Det fick inte jag när jag köpte kamera. Jag är inte alls duktig på att fota, men gör så gott jag kan. Dina bilder idag är så fina och somriga.
Nu får du ha en mysig kväll.
Kramis Birgitta

AnneKa sa...

Disse ble ihvertfall enestående:)) Kunne så tenkt meg et fotokurs.

Som mine dager er sa...

Ingen tvil om at du kan dette. Du finner motiver og presenterer alt så delikat. Ups, jeg tror jeg gjentar meg selv ;-) Men det er sant: bildene dine appelerer veldig til meg. Henfallen hver gang!

Jeg var selv med på Canon's fotokurs. Det ga med forståelse for de elementære begrepene i tillegg til forståelse for kamera. Nyttig med andre ord. Så gjenstår det å TA BILDER. Lykke til, Marie, du er allerede i proffenes verden!

Klem fra Marit

Kathrine sa...

Så flott da1 Jeg har og fått dette tilbudet, Nikon har det sammen tenker jeg.
Men jeg syns det ikke er så morro å redigere etterpå jeg da. Det jeg liker best, er da jeg tar bildene (og da i full fart uten planlegging og alt rundt det..he..Det skjønner du sikkert da du ser bildene mine)
Strekker meg så langt at jeg beskjærer hardt og brutalt(de fleste bildene tjener på det)litt metning og kanskje litt kontrast. Da er jeg passe lei allerede.(må inn på photoshop for senking av lyset også, det er et godt råd forresten. Mange bilder syns jeg er for lyse. Men det er jo og smak og behag da)
Det har kanskje noe med at jeg ikke liker å sitte foran dataen mye. Det blir noen fem-minutter nå og da i løpet av dagen.

Ha ei flott helg:))

ChatrinesLiving sa...

Lekkre bilder!
Gøy med kurs, men jeg syns nå du tar fantastisk fine bilder allerede!

Hos meg regner det konstant, og dermed lite bilder fra hagen. Alt har rett å slett regnet vekk. Jeg tror ikke det er lenge til vi våkner opp med vinterhvitt...

Finfin helg til deg Marie!
Klem fra Chatrine:)

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Så spännande, det skulle jag också vilja gå på.
Du för visa några bra råd.

Ha det gott/ Tyra

naturglede/Randi Lind sa...

Dette var nydelig. Du har da hatt så flotte bilder før også! Gøy å lære litt nytt, men øve må man:) Ha en flott helg!

Karin sa...

Kul med fotokurs! Det är verkligen svårt med manuell fotografering. Manuellt fokus är dock en nödvändighet (ofta) när man ska fota insekter och dylikt som snabbt flyttar på sig. Spännande att se hur du har lekt med kompositionen här, håller med om att det gör mycket för en bild. Fina bilder!

Ha en skön helg! Kram Karin

Anonym sa...

Hei.Nydelige bilder.Du er blitt så flink til å tatt bilder synes jeg som bare er amatør til å ta bilder.Øving gjør mester sier ett utrykk.Ha en riktig fin helg til deg og dine.Klem fra Bodil

Hage foto og natur sa...

Så fine bilder!Du er kommet lang med bruken av ditt kamera.
Med et så flott kamera med mange valgmuligheter,er det litt vei til å mestre alle funksjonene.
Jeg skal gjøre som du sier som du: øve , øve jamt og trutt......:)
Ha en strålende helg!:)

Anonym sa...

Synes du var flink til å ta bilder FØR kurset, jeg - og nå blir de enda bedre. Hvor skal dette ende, tro?? Liker motivene dine kjempegodt, fargene og detaljene. Ja, alt! Ha en fin fredag! Klem fra meg**

Dagrun sa...

Det må jeg si var litt av en ekstraservice, fotokurs på kjøpet, ikke verst!

Og ja, komposisjonen gir bilder som er nesten like, veldig forskjellig uttrykk.

Ha en flott helg.

Amrita sa...

Great shots

M.E.V. foto sa...

Gøy med fotokurs:) Du er en mester med kameraet! Fortsatt god helg. Klem

Anonym sa...

simply beautifully captured shots....lovely!

Sonja sa...

Skal si du er flink med kameraet. Skulle ønske jeg kunne fotografere på manuell.....Men kanskje en dag får jeg tid til å lære.
Spennende med sånne nærbilder.

Ruth Bernssen Bø sa...

Fotokurs... eg har lenge tenkt på å delta på eit slikt kurs...
Flotte bilete du viser denne gongen og.
Ha ein fin dag!

elle-melle sa...

Joda øvelse gjør mester:)
Jeg synes du klarer det kjempebra!

Så bra med et slikt fotokurs, det kunne jeg og trengt, men fikk ikke noe tilbud om det da jeg kjøpte mitt kamera. (tror det er nokså likt på ditt, bare noen år eldre)

Refleksjon på livsvegen sa...

Brukbare?
Du på kurs?

Du som er så flink!
Versågod her er ein porsjon med sjølvtillit til deg frå meg ;-)

ebba sa...

Nydelige bilder du har tatt.Synes du bestandig du har vært dyktig.